Äppelpaj.

Jag har gjort många äppelpajer den senaste tiden eftersom vi plockat mycket äpplen. Hursomhelst så tänkte jag dela med mig av det recept som jag använder mig av. Jag kan dessutom meddela att resultatet har varierat. Men alla pajer har varit underbart goda.

Recept

4 dl vetemjöl (ibland har jag tagit 2 dl havregryn och 2 dl vetemjöl)

150 g smör

1 msk vaniljsocker

6-8 äpplen (beroende på storlek naturligtvis)

Kanel och strösocker

200 grader och ca 25 minuter i ugnen.

Gör så här

Skala och kärna ur äpplena, för att de inte ska bli bruna medan du skalar, lägg dem i en skål med kallt vatten. Knåda ihop degen och fördela den i en pajform. För grädda pajskalet i ca 10 minuter. Lägg i äpplena i formen och strö över valfri mängd kanel och socker över äpplena och sedan in i ugnen igen i ca 25 minuter.

Jag har även gjort paj, där jag först kokat äppelkompott med lite vaniljsocker i, som jag sedan lagt i pajen. Det funkar naturligtvis också även om det blir lite mer jobb.

overandout

 

Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

