Lite mer än en kram av Mårten Melin.

Jag har just läst Mårten Melins bok Lite mer än en kram. Och jag är glatt överraskad, detta var en bra bok och jag gillar att den tar upp det där pirriga pubertetstadiet. Jag gillar att den känns 2000-tal och inte något förlegat och pekpinnigt tjafs som tyvärr finns inom ungdomslitteraturen. Det enda jag verkligen, verkligen ogillade med boken var huvudkaraktärens namn. Han heter Manne och det känns inte alls som ett namn som någon som är 13 bast heter. Men förutom det så känns boken riktigt fräsch och jag anser denna vara nutidens svar på Puss och Kram böckerna från 70-talet. Fast mer vågad, på ett bra sätt måste jag säga. En annan sak som stör mig lite är att det här med 15 års gränsen tas upp som något extremt viktigt. Visst det är byxmyndighetsåldern men som jag kommer ihåg det och vad statistiken säger så är det 16-17 årsåldern som är den viktigaste eftersom det är då de flesta ungdomar faktiskt har sex för första gången enligt RSFU.

Lite mer än en kram (kartonnage)

Bilden är lånad från Bokus.com

Dessutom gillar jag omslaget. Det visar tydligt vad boken kommer att handla om men ändå lämnas mycket till fantasin. Och jag tycker nog att både ungdomar och pre-teen föräldrar bör läsa den här för att få lite insikt.

Andra böcker i samma anda är Katerina Janouch böcker, Amandas bok, Jonnas bok, Sagas bok och Amanda & Axel.

overandout

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Enorm debatt | Mårten Melin

Tack för att du skriver en kommentar.

