Hjärnpunka av Staffan Cederborg.

Jag har just läst den roliga och samtida ungdomsboken Hjärnpunka av Staffan Cederborg. Och jag gillar det rappa replikerna och humoristiska i hur någon kan ha så mycket flyt och ändå oflyt som huvudpersonen i den här berättelsen har.  Leo Hoffman har det verkligen inte lätt sista terminen i årskurs 6 i en helt vanlig skola på Gotland. Egentligen är det ganska odramatisk berättelse men den är skriven med sådan finess och varm humor att man måste skratta när man läser om denna 12 – årings vardag. Historien känns fräsch och det tycker jag är viktigt när det kommer till ungdomsböcker för det inbjuder till läsning. Kapitellängden var också bra fördelad vilket var en blandning mellan korta och långa i bra variation genom hela boken. Och jag gillar Djuret – Leos bästa i vått och torrt.

Så jag rekommenderar den här boken till alla som vill ha en lättläst och rolig bok att beta igenom på en dag eller två.

Hjärnpunka (inbunden)

Bild lånad från Bokus.com

Dessutom så är bokomslaget sjukt inbjudande måste jag tillägga.

overandout

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

