I det okända bor rädslan – Marie Löfgren.

I det okända bor rädslan

Bild lånad från Adlibris

För ett par veckor sedan påbörjade jag omläsningen av boken I skuggan av ett ljus. Nu har jag läst ut uppföljaren I det okända bor rädslan.

Precis som med första boken gillar jag det faktum att den utspelar sig i Sverige i ett litet samhälle. Jag gillar sätten den är skriven på, alltså det vardagliga i det magiska och det magiska i det vardagliga.

Och sedan är det ju superroligt att min tidigare recension gjort så att det finns citerat på baksidan av denna bok.

Boken är riktigt bra efter första tredjedelen av boken ‘ful grinade’ jag i stort sätt hela tiden. Detta är alltså ett bra betyg då det betyder att boken berört mig så mycket så att jag suttit och snörvlat och torkat tårar.

Men nu till den lilla kritik som jag även har till den här boken. Textsättningen blev helt konstig för mig i den här boken i jämförelse med hur I skuggan av ett ljus såg ut i sin inlaga, jag har fått veta att det är för att författaren har lärt sig mer om sitt skrivprogram som hon använder och detta beror alltså på det.

Sen irriterade jag mig så in i… på en karaktär som dök upp i denna bok och inte alls var så där fin och kärvänlig som hon var i första delen och det var tråkigt helt enkelt.  Samt att jag tyckte nog att både Thekla och Gabriel betedde sig fult mot varandra delar av boken och svek läsarens upplevelse av kärlek.

Sedan lämnas man med två stora frågetecken i slutet av boken och det är lite jobbigt som läsare att inte få det avslut som i alla fall jag vill ha. Men så kanske inte alla kommer att känna när de läst I det okända bor rädslan.

Hur som helst så rekommenderar jag denna bok väldigt mycket då den är välskriven om än lite kortare än första delen I skuggan av ett ljus.

Nu ser jag fram emot fler böcker av Marie Löfgren i framtiden och hoppas innerligt att det kommer nytt snart igen.

overandout

Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

