Ekon av Camilla Jönsson

Jag har nyss läst boken Ekon som författarinnan Camilla Jönsson skrivit och som jag tidigare läst en bok av som heter Det går bara inte som jag verkligen gillade. Tyvärr måste jag erkänna att jag är besviken på Ekon.

Det var helt enkelt för mycket ”Fucking Åmål” känsla över hela boken och känner man mig vet man att jag inte gillar den filmen, enda orsaken till att jag tvingats genomlida sk!ten (filmen alltså)  var för att det var en skoluppgift när jag gick Radio & Tv programmet. Hur som helst, boken Ekon handlar om Alva (vilket i sig är ett fint namn) som går sista terminen i nian. Till klassens förvåning har de fått en ny klasskamrat som heter Liv i läsårets början. Och tja, sen kan du nog räkna ut ett och annat. Antagonisten är en helt störd och väldigt klassiskt sterotypisk styvmorsa som lägger sig i hela tiden i tid och otid. Jag ville mest bara strypa kärringen så henne hade ju i och för sig Camilla lyckats skildra på ett väldigt bra sätt. Men de andra karaktärerna var bleka och då inkluderade det huvudpersonen och huvudpersonens kärleksintresse. Ganska intetsägande och färglösa.

Jag vet inte vad det var som inte gick hem hos mig, om det var perspektivs felen som jag upptäckte och fick det hela att kännas som att texten inte blivit ordentligt genomarbetad eller om det var själva storyn i sig som inte greppade. Det enda som faktiskt är bra med boken är det schyssta bokomslaget.

Ekon (inbunden)

Bild lånad från Bokus.com

Boken får en svag två på en skala från 1-5.  Utan att spoila boken kan jag dock erkänna att slutet var bättre än förväntat, även om det kändes långdraget och uppenbart.

overandout

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

