Huset mittemot av Alex Haridi.

Om du kommer ihåg så skickade författaren Alex Haridi sin bok Huset mittemot till mig för ett tag sedan.

Nu har jag läst boken från pärm till pärm. Och oj vilken spännande och underhållande bok detta var. Jag som vanligtvis inte brukar läsa just den här typen av ungdomsböcker blev faktiskt glatt överraskad av hur ofta jag tänkte på boken och berättelsen efter att jag lagt ifrån mig boken (som småbarnsförälder får man ju lov att göra så en hel del) hur som helst så är det ett gott betyg om man frågar mig.

Och för att inte tala om hur tilltalande bokomslaget är.

Huset mittemot (häftad)

Bilden lånad från Bokus.com

Kortfattat handlar boken om Joel som har bestämt sig för att vinna skolans novelltävling genom att skriva ner historien om varför Jonathan Andersson tog sitt eget liv som trettonåring i huset mittemot där han själv bor. Det blir många spännande vändningar och allt vävs ihop på ett mycket skickligt sätt av Alex som i grunden är manusförfattare till tex filmer som Prime time, En plats i solen och tvserien Blå ögon.

Jag kommer definitivt att berätta för våra barn att de bör läsa den här boken när det väl kommer upp i tonåren för den här historien kommer att hålla även om tio år och ännu längre.

Så har du inte läst en riktigt spännande ungdomsbok på länge så rekommenderar jag verkligen Huset mitt emot av Alex Haridi.

overandout

 

Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Hej, boken verkar intressant🙂 jag letar nämligen efter bra spännande böcker till min 13- åring att läsa under sommarlovet. Tror du den är för avancerad för den åldern, och kanske bättre för äldre ungdomar? Tänker på temat självmord, att det kanske är för mörkt och dramatiskt typ.

  2. Svar: Nej jag tror att boken faktiskt passar den åldersgruppen perfekt. Karaktärerna ska föreställa gå i sjunde klass så jag tror att det kan finnas en hög igenkännlighets faktor för din 13-åring.

Tack för att du skriver en kommentar.

