Skogsblod av Ylva Lee Lindell.

Skogsblod är andra delen av Ylva Lee Lindells fantasy serie om Mindra, Delhad och Vika.  Och jag måste säga att detta var en värdig uppföljare.

Jag gillar Ylvas språk och jag gillar hennes många fina miljöbeskrivningar. Historiemässigt händer det massor av saker och man dras verkligen med i historien. Det är många nya karaktärer på gott och ont som presenteras och vissa tycker jag om mer än andra. Ylva Lee Lindell är verkligen Sveriges svar på Melissa Marr.

Skogsblod har även ett störtskönt bokomslag som jag verkligen gillar då det tilltalar mig skarpt. Och jag väntar med spänning för att se hur nästa dels omslag kommer att se ut. Jag gillar ju när serier följer en och samma trend, så att man verkligen ser att de hör ihop.

Skogsblod (häftad)

Bild lånad från Bokus.com

Men som alltid så finns det andra saker som jag reagerar på och detta har egentligen inget med Ylvas sätt att skriva utan mer med inlagan att göra. I första boken Eldbunden så får man veta att Mindra och Delhad kan prata telepatiskt med varandra detta är i den boken skrivet med kursiv text så att man kan urskilja den dialogen. Detta tycker jag var ett mycket bra grepp. Men i Skogsblod är det inte gjort så och det blir stundtals förvirrande när de för långa samtal telepatiskt med varandra utan att det är kursiverat. Sedan att det på slutet var svårt att veta vart de olika kapitlen började och slutade på grund av de olika perspektiv bytena som för övrigt var snyggt markerad med namn av den karaktären man fick följa men det gjorde ju även det svårt som sagt att veta vart kapitlen startade och slutade.

På det hela taget får boken tre stjärnor av fem på min Goodreadsprofil. Och är man nyfiken på svensk fantasy tycker jag absolut att man ska ge Ylva Lee Lindell en chans.

overandout

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

