Du är aldrig ensam av Sarah Dessen.

Som du redan kanske vet så är Sarah Dessen min favorit författare när det kommer till Young Adult böcker. Hon skriver bra personskildringar och får det hela att bli väldigt jordnära och familjärt så att igenkänningsfaktorn är väldigt hög så även i den här boken.

Du är aldrig ensam är den senaste av Sarah Dessens böcker som blivit översatta till svenska.

Du är aldrig ensam (inbunden)

Bild lånad från Bokus.com

Bokens handling är att man får följa Ruby Cooper, en karaktär som jag fick White trash vibbar av till en början och som blivit övergiven av sin alkoholiserade morsa. Men så kopplas socialtjänsten in och Ruby får flytta in hos sin storasyster Cora och hennes make Jamie. Hon blir placerad på en privatskola som heter Perkins Day där hon inte känner en enda individ.

Jamie är en karaktär som jag fick starka associationer av att han skulle kunna vara löst baserad på Facebooks skapare Mark Zuckerberg och det gjorde honom väldigt rolig att läsa om. En annan karaktär som jag gillade var Gervais Miller, ett geni barn som blir Rubys stödlärare i matte. Men den karaktär som jag gillar allra mest i hela boken måste nog vara Reggie som jobbar vid en hälsokost vagn i köpcentret där Ruby börjar jobba hos smyckes tillverkaren Harriet. Den trevliga grannen och kärleksintresset Nate är också en bra karaktär och jag gillar att Ruby och han delar mer än vad man först tror.

Men naturligtvis finns det några saker som jag retar mig på men det har egentligen inget med Sarah Dessens att göra utan Ylva Kempe som fått översätta den här boken. Hon har varit ganska slarvig måste jag faktiskt säga. Det har blivit många han, där det ska vara hon och sen fattas det ” ” runt repliker på ett flertal ställen. I vanliga fall så brukar jag inte bry mig så mycket om dessa små fel men eftersom jag just nu själv sitter med en korrektur av min fjärde del i Blossom Falls serien så lägger jag väl märke till sådant här på ett annat sätt.

Utöver detta så måste jag säga att boken är riktigt bra och den får ett toppbetyg av mig.

overandout

Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

