Pepparmint tigerkaka.

20151018_212454Söndagskvällens fika består av en varm kopp med äpple och kanel thé och pepparmint tigerkaka.

Jag hittade ett recept på nätet som jag baserade min kaka på men eftersom jag inte hade något vaniljsocker hemma så bytte jag helt enkelt ut det mot pepparmintextrakt. Och resultatet är fenomenalt och definitivt en kaka som jag kommer baka igen.

Recept

200 gram smör, rumsvarmt
2,5 dl socker
3 st ägg
1 dl mjölk
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa smör och socker poröst. Tillsätt äggen ett i taget under fortsatt vispning. Använd elvisp

3. Blanda mjölet och bakpulvret.

4. Tillsätt mjölken i smeten och vänd ner mjölet.

5. Dela ungefär 1/4 av smeten i en skål och tillsätt 2 msk kakao.

6. Smaksätt den ljusa med vaniljsocker (ca 0,5 msk) eller rivet skal av 1/2 apelsin eller citron. Jag använde mig av ca 1 msk pepparmintextrakt.

7. Smöra och bröa en form (ca 1,5 liter). Häll ett lager ljus smet, ett lager mörk och sedan resten av den ljusa.

8. Dra några gånger med en gaffel genom smeten

9. Grädda ca 1 timme.

overandout

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

