En liten Halloween pumpa.

Träffa storebröder

Nu har vår nyaste familjemedlem fötts. Vattnet gick 45 minuter innan vi skulle hämta Pyret och Knåddz på förskolan så det var bara till att ringa till barnens farmor och be henne hämta dem istället då vi åkte in till förlossningarna. Hade ju oregelbundna värkar men eftersom jag hade graviditetsdiabetes och högt blodtryck så var det ingen idé att chansa och hålla sig hemma tills de blev tätare. Efter några timmar i en förlossningssal så fick vi åka upp till en sal på BB avdelningen och vid 23:00 tiden var värkarna fortfarande ganska oregelbundna men vi släckte lampan och tänkte att vi skulle försöka vila oss ändå. Det var då det började dra igång ganska ordentligt, värkarna ökade i styrka men oregelbundet. Vid 02:00 väckte jag maken som lyckats slumra till så han fick ringa på personalen då hade jag börjat räkna att värkarna kom med ca 5 minuters mellanrum och vi fick åka ner till förlossningen igen. Väl nere på förlossningssalen var full fart, det blev provtagning och sedan kom läkaren som la epiduralen  på mig. Efter det så gick det rätt fort. Personalen var fantastiskt duktiga och pedagogiska. Det blev en fin förlossning även om det är vår första som skett på naturligt sätt det vill säga utan att jag blivit igångsatt.

Vår lilla pumpa föddes kl 05:52 på Halloween morgonen, som dessutom är makens favorit högtid.

Och om jag ska försöka summera det hela så var detta den mest skrämmande förlossningen mest på grund av att vattnet gick på hemmaplan. Vilket jag aldrig upplevt tidigare. Bortsett från just det så är jag tacksam över den fina upplevelsen vi fått vara med om även om det var den mest smärtsamma, om det beror på att Pumpan vägt mest av våra tre barn vid födsel låter jag vara osagt.

En sak som dock är lite roligt är att det redan var bestämt från specialmödravårdens sida att jag skulle bli igångsatt den 4 november det vill säga nu på onsdag och nu verkar det som att jag och Pumpan kommer att få åka hem från BB avdelningen på onsdag istället efter att jag gjort en sockerkurva och de kollat till mitt blodtryck och Pumpans sockervärden blivit stabilare. För det är ju sådant de på BB vill ha koll på när man haft graviditetsdiabetes.

Så detta var en min förlossningsberättelse och nu börjar ett fantastiskt äventyr som trebarnsförälder till Pyret 3,5 år, Knåddz 1,5 år och Pumpan 1,5 dygn gammal.

overandout

 

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Grattis Andrea!!!!
    Stor kram från Elin (Ruths mamma)

Tack för att du skriver en kommentar.

