Var det inte värre än så här? av Eva Ludvigsen.

Jag har just läst boken Var det inte värre än så här? som handlar om den Värmländska tjejen Cassandra som flyttar till Uppsala för att påbörja sina universitetsstudier. Och jag gillar verkligen att boken utspelar sig i min egen hemstad och det faktum att boken utspelar i en skolmiljö som inte är strikt schemalagd typ.

Och en annan sak som jag verkligen uppskattar med boken är blandningen av karaktärer. Från tafatta Fredrik som jag verkligen hejade på genom hela boken till Wikipedia nörden Lukas och den klockrena Sur-Leif. Sen fanns det ju naturligtvis karaktärer som jag gillade mindre mycket så som Adamo, en sliskig förförare och Babi en ren ragata till morsa. Sedan var jag faktiskt tveksam till huvudpersonen i boken, Cassandra. Jag vet inte riktigt om jag har mina sympatier med henne, jag tyckte att hon var väldigt stridslysten mot människor som inte förtjänade det. I början av boken så finns en konflikt mellan Cassandra och Karl som jag inte riktigt fick grepp om, jag upplevde inte hans frågor som elaka eller som om han förlöjligade sig över hennes ursprung. Så det kändes som missriktad ilska.

Var det inte värre än så här? (häftad)

Bilden lånad från Bokus.com

Att Eva Ludvigsen kan skriva är det inget tvivel om. Hon har ett välrundat språk även om jag upptäckte att ett av hennes favoritord är dristade. Förutom det så undrar jag lite lätt om karaktären Claes engång under skrivandets gång hetat Bengt. En annan sak som Eva verkligen lyckats med är kapitel längderna. De är både långa och korta och det gillar verkligen jag, speciellt eftersom jag suttit och läst mesta delen av den här boken medan jag matat Pumpan. Omslaget tycker jag också är riktigt tilltalande och därför värt att omnämna om än lite väl somrigt med tanke på att boken utspelar sig under en hösttermin.

Hur som helst gillade jag boken och den fick fyra av fem stjärnor på min Goodreads. Gillar man chicklit och ungdomsromaner så kommer man definitivt att uppskatta Var det inte värre än så här?.

overandout

Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Fin recension av ”Var det inte värre än så här?” | Eva Ludvigsen

Tack för att du skriver en kommentar.

