Pepparkaksbak.

Till helgen är det tänkt att barnens faster E ska komma över och hjälpa till att baka pepparkakor med oss. Just nu står jag i valet och kvalet om jag ska göra egen pepparkaksdeg eller ”fuska” och köpa färdig deg. Grejen är att jag helst vill ha Nyåkers deg men den har jag inte sett någonstans i butik ännu.

Jag är kanske lite väl lojal mot min hemby och min gamla arbetsplats men helt ärligt så är Nyåkers de bästa pepparkakorna. Och om jag kan ge ungarna lite norrländska anknytningar så att de vet vart deras rötter kommer ifrån så är det ju bara bra.

Sen är det ju det här med pepparkaksformar, vi har en uppsjö.

Pepparkaksformar stål, 4 motiv

Bild lånad från Kitchentime.se

Och ändå så blir det nog så att vi använder oss av de klassiska, granen, grisen, hjärtat och figurerna. Som jag förövrigt hatar eftersom huvudena eller armarna alltid går av och kakorna blir helt missbildade. Vi har i och för sig både fjärilsform, elefant och giraff formar. Men de är ju inte så juliga även om barnen tycker om att använde dem.

Det ska i alla fall bli roligt att baka och dessutom få en av alla julsysslor avklarade.

Gör du egen pepparkaksdeg eller köper du färdig? Lämna en kommentar.

overandout

 

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

