The Giver.

Detta är Jeff Bridges skötebarn. Han har nämligen försökt att få den här boken till filmduken i över 18 år. Och eftersom det nu blivit trendigt med dystopiska filmer baserade på böcker (The Hungergames, Divergent osv) så vågar slutligen filmbolagen satsa på att låta denna bok bli film. Och detta är så galet bra, bättre än båda filmerna jag redan nämnt. För detta är en smart film och man märker väl att författarna till ovanstående titlar antagligen även dem har läst The Giver (som brukar vara en förbestämd bok att läsa i amerikanska mellanstadiet och då den har bra mycket fler år på nacken.. jag du kanske fattar vart jag vill komma med det hela) i alla fall så är detta ruskigt bra.

Jag börjar med att bryta ner vad jag gillar med hur filmen är gjord.

När det dystopiska samhället ses på bild är filmen svart vit. Snyggt och smart sätt att illustrera hur världen blivit. Sedan förändrats det ju gradvis för huvudkaraktären vilket också är ett smart grepp för att påvisa en förändring. Jag gillar det skarpt. De framtids element i form av teknologi är några flygande kameror och väldigt sterila miljöer. Det är alltså minimala förändringar som ändå ger en poäng att detta utspelar sig i en o-tidsbunden framtid.

Och nu till själva historien.

Jag gillar som sagt detta, jag gillar att man fick en klar bild redan från början av samhället. Varför världen blivit som den blivit spelar faktiskt mindre roll men man får även här en ganska tydlig förklaring till vad som lett fram till att världen gått under och nu håller på att byggas upp igen. En annan sak som slog mig när vi tittade på den var att alla framtidens bebisar var flaskmatade. Och som nybliven förälder för tredje gången så blev jag fascinerad av detta faktum med tanke på amnings hetsen som sker. Nu har ju vi två barn som faktiskt är flaskade från det att de förlöstes och ett som fattade hur man ammar. (sorry för sidnotisen) men det jag vill komma till är ju att bröstmjölkserättning inte är något att skämmas över vilket det tyvärr blir i media och av sjukvården.

Så i mellandagarna ska jag ta mig till bibblan och låna boken som på svenska heter Den Utvalde av Lois Lowry.

En annan sak som är värt att nämna är att en av de stora rollerna i The Giver spelas utav svenske Alexander Skarsgård.

overandout

 

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

