Lockad av Emma Lundqvist.

Bild lånad från Mörkerdottir.se

Årets första bok är utläst och boken som jag läst är skriven av den norrländska författarinnan Emma Lundqvist. Och jag gillar den här storyn skarpt. Jag föll pladask för bokomslaget när jag såg det där på bibliotekshyllan. För en sak som jag lagt märke till är att Mörkerdottir förlaget nästan alltid har snygga bokomslag. Jag har läst en del av de författare som blivit utgivna av detta förlag så som Ylva Lee Lindell tillexempel och alla har haft riktigt bra gjorda omslag som verkligen lockar till läsning.

Men tillbaka till recensionen av boken Lockad.

Boken handlar om Hanna som är en prästdotter, när hon en sensommars dag får syn på en smutsig pojke på andra sidan häcken blir hennes liv till ett fartfyllt äventyr där fornnordisk mytologi snyggt utgör ett fantasy element i berättelsen. Och jag gillar att boken har tydliga antagonister och protagonist som man fattar tycke till. Språket är vackert i den här boken och man dras vidare i sin läsning på ett bra sätt. Helt enkelt har det varit ett nöje att läsa Lockad och det är även en bok som jag kan tror att många unga killar skulle uppskatta att läsa.

Det enda som jag egentligen har någon kritik kring är att jag gärna velat att Hanna varit ett par år äldre, nu var hon 12 år. Jag hade gärna velat att hon varit runt kanske 15-16 år så författaren kunnat spela ännu mer på kärleksaspekten av historien. Enkelt sagt, mer hångel, skämt och sido.

Jag rekommenderar den här boken helt klart. Och det känns bra att 2016 börjas med en så bra bok som denna.

1

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

