Några tankar från en dyslektisk författare.

Efter några heta diskussioner om dyslexi i en grupp  på Facebook för oss som är författare outgivna eller ej. Så vill jag dela mina tankar om ämnet.
Jag läser först och främst för historiens skull om den är tilltalande för mig som läsare och inte det grammatiska, för helt ärligt har jag överseende med sådant då det inte stör mig. Jag läser inte böcker för att leta fel. Sen kan jag ha åsikter om olika böcker utifrån storyn och hurvida den håller eller är lämplig men det handlar aldrig om ett kommatecken eller en punkt är på fel plats egentligen. Alla läser vi i olika tempon och vissa vill ha en punkt osv på ett annat ställe.

Bild lånad från nätet.

Helt ärligt blir jag sårad av människor som hela tiden ska ”rätta” andra människor för deras grammatik. Vi har inte alla samma förutsättningar. Vi med dyslexi kämpar dagligen med vår funktionsnedsättning. Och som dyslektisk författare är det en större bedrift att våga ge ut sina texter. Så mitt tips är läs på om vad den här funktionsnedsättningen innebär innan du börjar hacka på någons språk.

Med detta sagt så tänker jag faktiskt be de som väljer att läsa mina böcker om förståelse för att det kanske inte alltid är som du vill ha det, sett ur en grammatisk ståndpunkt. För är du endast ute efter att leta fel så ska du inte läsa mina böcker, för de är skrivna utifrån att själva historien är det som är väsentligt.

1

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

