Den digitala drogen – konsten att hantera din teknik av Patrik Wincent.

Jag har just läst Den digitala drogen – konsten att hantera din teknik av Patrik Wincent och det jag kan säga är att denna faktabok är en av de bästa jag läst på länge.

roliga-små-ungar-gör-någon-karatespark-30999553

Boken handlar om människors digitala vanor och hur lätt det är att bli beroende av dessa tekniska prylar. Och sorgligt men sant så känner jag mig träffad i hur jag själv relaterar till internet och till olika tekniska prylar. Det är extremt lätt att bli beroende av Facebook och mobilen. Jag håller med om att socialamedier som Facebook är beroendeframkallande. Jag kan själv sitta i timmar och bara klicka på skit som egentligen inte tillför mig något men ändå sitter man där. Jag tror att många fler skulle ha nytta av att ta del av det här ämnet eftersom jag är helt övertygad om att mörkertalet för beroende av dagens teknik är långt större än vad det talas högt om.

Och jag känner efter att jag har tagit del av den här boken av Patrik Wincent att jag vill och måste förändras. Jag vill bli en bättre förebild för våra barn i hur man ska handskas med sin teknik. Jag vill bli en mer närvarande förälder och även om teknik och plattskärmar kan vara ett hjälpmedel precis som författaren även hävdar handlar det om hur man hanterar den och i vilken utsträckning man ska låta sig själv ha tillgång.

 

CollageImage

Och som jag skrev i början av året så har vi infört mediafria onsdagar här hemma, och detta redan innan jag fick nys om den här boken. Men nu efter att jag läst den så är jag fast besluten om att genomföra detta. Visst kan jag erkänna att vi har fuskat lite nu i Vabruari men i övrigt har vi faktiskt minskat på vårt användande av datorer och internet eftersom det stjäl så mycket av vår tid.

Det enda som jag faktiskt kan kritisera om Den digitala drogen – konsten att hantera din teknik är att på grund av den statistik som tas upp i texten så binder den upp den till en viss tid. Om ett par år kommer siffrorna se mer skrämmande ut. Kanske kommer det att komma en reviderad upplaga då, vem vet. Det skulle i alla fall behövas för detta är ett ständigt ämne att återkomma till.

1

 

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Jenn - forever abroad

     /  fredag, juni 10th, 2016

    Bra initiativ med mediafria onsdagar!

    Och så intressant bok! Jag letar nu efter ett citat från den. Har du något bra?🙂

  2. Tyvärr har jag inga bra citat från boken. Men jag rekommenderar att man läser den för den är som sagt en ögonöppnare på många sätt.

Tack för att du skriver en kommentar.

