Fattiga riddare.

Detta är en barndomsklassiker för mig eftersom min farmor brukade bjussa på Fattiga riddare när vi var där och hälsade på. Men min farmor brukade göra dessa på gamla vetelängder. Det gjorde inte jag.

1456062993880.jpg

Recept

3 ägg (små)

6 dl mjölk

1 dl vetemjöl

2 krm salt

2 msk strösocker

2 msk kanel

ca 8 brödskivor (vitt bröd)

Smör till stekning

Gör så här

  • blanda ihop ingredienserna och doppa brödskivorna i smeten. Stek i rikligt med smör tills brödskivorna fått fin färg.
  • Efter stekning kan man om man vill strössla över ännu mer strösocker och kanel.
  • Servera med sylt.

Vid vårt matbord så var det jag och mellanbarnet som njöt mest av detta medan äldsta barnet mest vill käka sylten. Jag tycker att detta är ett smart sätt att ta tillvara på gammalt bröd. Och i framtiden kanske jag även ska prova att steka vetebullsbitar om vi någonsin får bullar som blir torra och tråkiga vilket inte är särskilt sannolikt.

1

Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

