Vad jag läser för att bli inspirerad.

Som författare så läser man ju faktiskt en hel del och då inte bara romaner eller som testläsare till författarkollegor vilket man naturligtvis också gör. Eller i alla fall gör ju jag det. Jag läser även en hel del olika faktaböcker i helt olika ämnen. Som exempel så brukar jag läsa trädgårdsböcker och inte för att jag har gröna fingrar eller vill plantera något. För jag är en sådan där människa som kan vattna ihjäl en kaktus genom att vattna den en gång per år… ja, du kanske fattar vart jag är på väg. Hur som helst så läser jag alltså trädgårdsböcker av den enkla anledningen att jag vill bli inspirerad språkligt vilket jag blir. För en människa som valt att skriva en trädgårdsbok till exempel brinner ju för sitt intresse (förhoppningsvis) och de skriver på ett nästan romantiskt sätt om hur fröna ska ner i myllan och hur de nyspruckna knopparna vecklar ut sig till skira gröna blad osv

I all oändlighet kan man gotta sig i hur en sådan författare beskriver dofter och färger. Och för mig som skriver rent skönlitterärt så är just detta sätt att beskriva miljö ovärderligt.

Sedan läser jag även andra fakta böcker som är mer betonade hur ungdomar idag känner inför olika fenomen som t. ex alkohol, droger, föräldrar, känslor, ångest och sex.

En bok som jag brukar försöka plocka på mig eftersom den är gratis är Tonårs palörern som finns på Systembolaget. Och den är faktiskt riktigt intressant och jag uppskattar den väldigt mycket i mitt skrivande. Där handlar det kanske inte så mycket om den språkliga inspirationen utan om en annan sorts information som jag vill baka in i mina texter så att de ska bli så trovärdiga för den tilltänkta läsaren som möjligt.

BeFunky Collage.jpg

Naturligtvis brukar jag ju Google söka en hel del på saker som berör unga människor, för även om jag känner mig ung i sinnet så är jag snart 35 år och mycket har ju hänt sen jag själv befann mig i illa luktande skolkorridorer. Och då är det bra att det finns böcker och forum som ger mig som författare en inblick. För man är ju lite som en spion som författare.

Har du några tips på sidor, forum eller böcker du tycker att jag borde ha koll på, lämna en kommentar i så fall.

1

Lämna en kommentar

1 kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

