Dop tankar igen.

Maken fick nyligen hem några av sina egna dopgåvor av sin mamma när hon rensat hemma hos sig och det är väl därför jag började tänka på dopet igen.

Dopmugg

Bild lånad från DopPresent.se

Pumpan ska ju som sagt döpas men för att vara helt ärlig har vi inte hunnit planera särskilt mycket inför hennes dag. Jag har i och för sig kollat runt lite på olika band till klänningen och vi vet ju vilken av de kyrkor som vi vill döpa henne i som ingår i vår församling så att säga men vi har dessvärre inte bokat något ännu. Jag vet vi är lite sega. För Pumpan är ju snart 6 månader redan. Otroligt men helt sant.

Hur som helst så pratade jag och maken häromdagen om vilka personer vi vill att Pumpan ska ha som förebilder (dvs faddrar eller gudföräldrar om man nu vill använda mer vanliga benämningar). Vi ser nämligen inte dessa personer i den religiösa benämningen utan som förebilder som vi vill ska vara delaktiga i våra barns liv på ett eller annat sätt. Sen att vi väljer att döpa i kyrka är nog mer tradition än något annat. Jag vet vi skulle lika gärna kunna ha en namngivningsfest men eftersom både Pyret och Knåddz faktiskt döpts så vill vi ju även att Pumpan ska bli det.

Minst sagt har vi en ambivalent inställning till kristendomen, men jag tror att de flesta svenskar faktiskt inte egentligen är så religiösa längre. Det är bara en uppfattning som jag har fått när jag pratat med vänner och bekanta.

1

 

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Sara Swietlicki

     /  torsdag, april 21st, 2016

    Du skulle bli förvånad över hur många människor som faktiskt är något religiösa, djupt inne. Jag jobbar i en kyrka och vid väldigt många av tillfällena, utöver dop, bröllop och begravning, vänder sig folk till kyrkan när de är i kris. Många av oss är inte speciellt religiösa, inte heller jag, men när krisen blir riktigt illa vänder många sig till Gud (och i förlängningen, kyrkan) när de behöver hjälp, även om det bara är för ett ställe att tänka eller att få prata av sig. Kyrkan är, på gott och ont, en själasörjare.
    Med allt det sagt kan man ju alltid bli vuxendöpt. Det är jag.😉 Hoppas att ni får en fin dag, vare det sig är dop eller namngivningsfest, och tack för en intressant blogg!

Tack för att du skriver en kommentar.

