Sjutton år och skitsnygg av Emma Granholm.

The #Swedish #yaauthor Emma Granholm has written a #yabook named Sjutton år och skitsnygg (translated into Seventeen and smoking hot)

En #bok på min långa att-läsa-lista jag har på #goodreads 
#toreadlist #ya #ungdomsbok #yabooks #youngadult #bookstagram #bookcover #Swedishedition #instabooks #emmagranholm #boktipsungdom #ireadya #yalovin #boktips #yabookstagram #Swedish #sjuttonårochskitsnygg
Bilden kommer från min instagram andrea.s.vessman_forfattare_
Tja, vad ska jag säga om den här boken förutom att den var för seg att komma in i, för lätt att lägga ifrån sig och hade för många slut?
Nej, jag sågar inte Sjutton år och skitsnygg av Emma Granholm men jag tycker inte heller att historien är helt och hållet bra. Vissa grejer var lysande eller nja, kanske inte lysande men ett par meningar var riktigt bra. Kanske är jag lite extra kritisk just nu eftersom jag själv är inne i en intensiv redigeringsfas av näst kommande Blossom Falls del. Kanske är det helt enkelt så att berättelsen inte lyckades bita sig fast i mig som läsare.
Boken handlar i alla fall om Felix och hans kompisgäng som består av tre tjejer och en lillebror. Felix var skolans bråkstake och där igenom även skolans populäraste kille. När boken utspelar sig så är det sommarlov – vilket jag ger en eloge för att jag tycker att det finns för få böcker som faktiskt utspelar sig i liksom mellanläget mellan skola och familjeliv. Hur som helst så har Felix varit på utlandsresa med sina tjatiga tillknäppta föräldrar och när han kommer hem igen så har hans flickvän Alexa blivit kompis med en ny mystisk kille som heter Zäta som kommer in och rör om i Felix tillvaro.
Karaktärens osäkerhet är på sätt och vis tilltalande även om den till och från blev lite tjatig. Sen så var den ju väldigt lätt att lägga ifrån sig som jag nämnde tidigare och det är ju inget man som författare önskar sig. Jag har ändå gett Emma Granholms bok tre stjärnor av fem på Goodreads. Läsvärd men inget man måste stressa sig själv med att få avkryssad från sin att-läsa-lista direkt.
1
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

