Du, bara av Anna Ahlund.

Finally bedtime for the #children and I can get back to #reading this wonderful #book Du, bara by Anna Ahlund

#currentlyreading #dubara #dubaraboken #hbtq #hbtqia #uppsala #uppsalacity #origami #pridetea #mamsellk #bookstagram #booksandtea #luthagen #openbook #annaahlund #Swedishedition #instabooks #ungdomsbok #yabook #ungdomslitteratur #youngadultbooks #youngadultbooksgram #ungdomsboktips #origamibookmarks #bookandtea #kärlek
Bild från min Instagram andrea.s.vessman_forfattare_
Det här är en himla fin kärleksskildring mellan John och Frank. Jag gillar detta verkligen och genom hela boken har jag tänkt ”bara ett kapitel till” och det är ett mycket gott tecken. Boken har en skön ton och jag gillar det trasiga i karaktären Frank. Jag gillar att det är lite dolt. Jag känner en klump i magen för stackars Elli som är kär i John men som ändå låter honom flyga. Jag älskar att kärleken mellan karaktärerna är naturlig och inte fylld av skam så som tyvärr många böcker inom temat hbtq kan vara. Jag älskar att alla runt om John och Frank liksom inte reflekterar över att de dras till varandra. Helt enkelt är det en mycket vacker berättelse. Och jag förstår varför den blivit rosad och åter rosad av sina läsare. Jag har gett den högsta betyg på min Goodreads.
Det enda som skaver lite hos mig som Uppsalabo är just skildringen av staden. Jag tokgillar att Anna lyckats fånga den döda känslan som Uppsala får om sommaren. Hur allt liksom stannar upp när studenterna försvinner från stan. Men utöver det skulle boken lika gärna kunnat utspela sig i Skövde eller Växjö. Jag vet inte om det är Annas avsikt eller om hon ville att Uppsala i sig skulle kännas som en karaktär i sig självt. Jag klurade länge på vilken gränd de stod och hånglade i vid Filmstaden innan jag kunde släppa det.
Och på tal om hångel! Så himla befriande med en ungdomsbok som är fylld med hångel och samlag. Jag som läsare diggade verkligen att kunna gotta ner mig i det medan jag läste, det tillför en krydda och man förstår hur sårbara karaktärerna faktiskt är inför varandra. Det är intimt på helt rätt sätt och det ska Anna Ahlund vara stolt över att hon lyckas förmedla.
Rekommenderar alla att läsa Du, bara av Anna Ahlund. Så himla fint att Franks tranor fick lyfta från hustaket.
1
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

