The Ghost and the goth av Stacey Kade.

 (häftad)

Bild lånad från Bokus.com

Första gången jag såg detta omslag på Goodreads så ville jag genast läsa boken, titeln och omslaget sålde helt enkelt.

Så  nyligen läste jag den här riktigt bra YA bok som heter The Ghost and the goth av Stacey Kade och är första delen i en serie. Det som är lite surt nu när jag blivit helt såld på serien är att biblioteket inte har de två andra delarna i serien. Och det svar jag fick när jag gav inköpsförslag var att de inte fanns hos deras inköpsställen. Jag gråter inombords för den här boken var så ruggit bra att jag bara måste läsa resten. En sak som jag gillar starkt är varannan kapitel greppet. Boken börjar med att man får följa den populära cheerleader tjejen Alona Dare som levande fram till hennes otidliga död.

Visst bitvis var det lite rörigt att hålla isär dialogen, eftersom den andra huvudkaraktären Will Killian (snacka om karaktärsnamn som sätter sig) både pratar med de levande och de döda. Men jag gillar ändå hur författaren lyckats få till det här med kontakten mellan Will och Alona Dare – som är död – utan att det blev allt för freaky. Jag gillar de snabba replikutbytena dem emellan. Egentligen är historien ganska basic men det funkar ju ändå. Varför krångla liksom. För mig var det en rolig läsning även om jag gärna sett/läst en till gulligscen eller två bara för att bygga på spänning mellan Alona och Will. Och jag gillar även att man fick ett djup till Alona och Will som egentligen är två väldigt trasiga ungdomar och är mer lika än vad man vid första anblick kan tro.

Boken fick fem stjärnor på Goodreads. Och dessutom lämnade boken mig med en av de jobbigaste cliffhangers jag någonsin varit med om i en bok. Shit, jag måste verkligen få tag på Queen of the dead (andra boken) och Body & soul (tredje boken) på något sätt. Tyvärr går de inte att köpa via bokus.com.

1

 

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

