Det här med att synas.

Jag är varken egen företagare eller har ett förlag. Men jag jobbar ju ändå på att synas som författare. Och det finns ju olika vägar att gå för att nå ut till sin tilltänkta läsarkrets. Man kan ju göra författarbesök på skolor och bibliotek och andra kulturevenemang och mässor. Jag har min primära bas på internet. Dels för att jag inte alls skriver för att bli känd utan för att jag har ett behov av det. Att jag ger ut mina böcker via print-on-demand är mest för att nära och kära ska kunna köpa mina alster. Och att jag själv vill ha fysiska exemplar av mina böcker i min egen bokhylla.

Hur jobbar jag då med att synas i detta enorma brus som internet ändå är?

Jag har tre kanaler som jag utgår ifrån. Här på bloggen, sedan har jag ju en Författar Facebookprofil och sen mitt hyfsat nya instagramkonto @andrea.s.vessman_forfattare_

Och jag måste väl säga att en gång i tiden så var det bloggen som drog mest folk till sig. Men eftersom jag inte alls har tid att skriva i den utsträckningen jag gjorde när jag startade för åtta år sedan så blir det mer sporadiskt med nåra inlägg i veckan. Barn och bokredigering tar merparten av min vakna tid när jag inte jobbar på mitt vardagskneg.

Sedan har vi då Författar facebookprofilen och tja, där är det nog också mer sporadiskt med inlägg. Jag hade nyligen en drive där jag gav bort alla tre delarna (som utkommit hittills) av Blossom Falls serien i E-boksformat helt gratis. Men hör och häpna det var INGEN som nappade på det. Knasigt tycker jag!

Slutligen har jag mitt bookstagramkonto som jag håller på att bygga upp på Instagram. Och där har jag snart 500 följare vilket är rätt så otroligt måste jag säga men jag har kanske en talang för att knäppa bokbilder antar jag. Och det är där jag hänger mest nu för tiden också. Det är enkelt och snabbt.

befunky-collage

Men gerillamarknadsföring eller virtuell marknadsföring är kanske inte alla så himla bra på eller så hinner man helt enkelt inte med att göra det själv. För det tar ju tid, det är ju inget snack om saken. Jag gör ju allt på min fritid mest för att jag tycker att det är så himla kul. Och jag hjälper gärna mina författarkollegor med marknadsföring av sina böcker via mitt bookstagram konto. Men om man nu inte skulle ha samma intresse så kan man ta hjälp av företag som Paloma.se t.ex som kan göra detta jobb åt en och det är ju bra. För man vill ju synas där ute i etern inte sant.

1

 

Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

