Sunday Service- Vad är frihet?

Ämnet för veckans Sunday Service är Vad är frihet? Och jag tycker att det är ett spännande ämne då det kan skilja väldigt mycket från person till person vad just frihet är.

Man kan ju vara ekonomiskt oberoende vilket är en sorts frihet. En annan kan vara friheten till sina åsikter och rätten att yttra dem obehindrat. Rätten till att rösta på ett politisktparti är en frihet som vi i Sverige kanske tar förgivet väldigt ofta. Frihet kan även vara att komma ut ett dåligt förhållande, flytta hemifrån är också en sorts frihet. Sen kan frihet även vara de öppna vidderna, att äga sitt eget boende är en sorts frihet. Det är alltså inte begränsat på något sätt vad frihet är för individen.

Jag upplever att frihet är olika i olika situationer. Att själv få bestämma över sitt liv. Som tonåring kanske man vill vara rebellisk och bryta sig loss för att uppnå sin frihet. Jag har alltid haft min frihet och inte behövt kämpa mig till den. Men jag värdesätter ändå mina friheter väldigt högt eftersom jag vet att det finns miljontals människor som dagligen måste kämpa sig till det som vi i västvärlden tar förgivet många gånger.

Kan du nämna tre friheter som du kanske tagit förgivet?

overandout

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Ett bra inlägg om frihet.
    Ha en fortsatt bra påsk.
    Nils

  2. Hej,hej!

    Hoppas du haft en härlig påsk 🙂

    Det finns en utmaning till dig på min blogg.

Tack för att du skriver en kommentar.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.