Modingarna och alfabetet av Annelie Salminen & Ida Rosén Branzell.

I och med min visualiseringsbild som jag gjorde i början av året så har vissa saker fallit på plats, till exempel att det sedan 1 januari droppat in hela sex böcker. Det tycker jag är otroligt häftigt. Men det är inte detta som inlägget ska handla om även om jag är djupt tacksam över detta.

Det här inlägget ska handla om en sagobok som heter Modingarna och Alfabetet som Annelie Salminen & Ida Rosén Branzell har skapat ihop. Och jag läste denna för Pyret i afton och han lyssnade uppmärksammat på sagan. Detta är ett kul och lärorikt sätt att utveckla språkkunskaper hos barn. Pyret blir som sagt tre år i början av nästa månad och han har visat intresse för bokstäver så detta kommer bli en bok som vi kommer läsa flitigt. Det medföljde även en cdskiva men den har vi inte hunnit lyssna på ännu.

Det jag gillar som förälder med boken förutom det uppenbara är att det är roliga icke könade figurer som är roliga och färgstarka. Om detta är något som författaren och illustratören arbetat aktivet med eller inte det vet jag ju inte men jag är positivt inställd till detta. Jag gillar även att de valt att visa hur både STORA och små bokstäver ser ut. Och att man kan engagera barnet i berättandet.

Så den här boken kan jag varmt rekommendera, den finns att köpa på bokus.com för den som är intresserad.

overandout

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

