Författarintervju med Anna Jakobsson Lund.

Anna Jakobsson Lund har nyligen släppt boken Tredje Principen, vilket är första delen i en trilogi om Systemet  och karaktärerna Ava, Levi och Leymah. Jag har fått äran att intervjua henne till bloggen för att få en inblick i hennes författarskap och hur idén till Systemet trilogin uppkom.

Bild lånad från hennes FörfattarFacebook, GÅ IN OCH GILLA!

Hur upplever du att skriva som småbarnsförälder?

Jag började faktiskt skriva på allvar igen efter ett långt uppehåll när mitt äldsta barn var ett år. Det kändes viktigt att göra något som var mitt eget. När så mycket tid går åt till familjen är det lättare att uppskatta den egna tiden, och vilja använda den på ett bra sätt. Jag känner också att mitt liv är lugnare nu än när jag var yngre. Förr skrev jag mer på känsla, kanske för att bearbeta något jobbigt. Idag är skrivandet så roligt, att bygga världar och hitta på karaktärer. Det tror jag är nyttigt för texten. Även en sorglig scen behöver komma till i lust, tror jag. Att skriva av sig är bra för själen, men för mig har de texterna passat bäst i byrålådan.

Har du några bra tips på hur man får mer skrivtid?

Den frågan är lite svår att svara på för mig, för jag är så beroende av att skriva att all tid när jag inte gör något annat är skrivtid. Om jag inte är i närheten av en dator bygger jag upp scener och dialoger i huvudet, och sedan blir det skriva, redigera och arbeta med annat som har med det att göra så fort jag sitter vid datorn.

Mitt bästa tips är nog att inte söka perfekta omständigheter. Om du måste vänta på motivationen eller ha lång tid för dig själv för att kunna skriva kommer det inte att fungera, speciellt inte om du har småbarn. Jag har lärt mig att skriva i vilka situationer som helst. Många av mina dialoger är till exempel skrivna i rytmen: ”två repliker – vända en pannkaka – två repliker”. Eftersom jag skriver om allt många, många gånger så gör det inget om det första jag skriver är lite hackigt och ofärdigt.

Att hela tiden tänka på sin text är ett annat bra tips. Jag har ofta en rätt bra idé om scenen innan jag skriver ner den. Den har malts runt i huvudet medan jag står i kön på ICA, pendlar i jobbet eller går ut med hunden. Min skrivtid är längre än den tid jag har vid datorn.

Varför har du valt att skriva dystopiskt?

Jag har alltid tyckt om science fiction, speciellt när jag var yngre. Ungefär samtidigt som jag började skriva Tredje principen upptäckte jag den nya vågen av dystopiska historier för ungdomar, och jag älskar den! Möjligheten att skapa världar med egna regler, att böja och tänja på vårt samhälles normer och idéer är väldigt spännande. Jag vet inte någon annan genre där författaren kan kombinera häftiga miljöer, action, känslor och samhällskritik så bra.

Är du insatt i dagens politiska, religion, miljö och konsumtionssamhälle?

Jag är utbildad statsvetare och har jobbat femton år med att utvärdera olika projekt som arbetar för minskat utanförskap, en bättre miljö eller förbättrad hälsa. Under några år arbetade jag tillsammans med personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa, och lärde mig mycket om hur olika världen kan upplevas för olika människor. Livsfrågor är också spännande, och jag läser en del om det.

Framför allt är jag nog nyfiken, tror jag, på hur samhället, människan och våra relationer fungerar. Och lite kritisk. Jag slås ofta av att vi borde ha kommit längre. Vi vet så mycket och har utvecklat teknik och samhällssystem. Men på vägen har vi kanske missat något, för det finns fortfarande för mycket orättvisor, utsatthet och våld. Otäckt och spännande, och något som jag vill skriva om.

Hur påverkar det i så fall ditt sätt att skildra en framtida värld?

För mig har det varit viktigt att skriva en värld som är tillräckligt väl utvecklad för att läsaren ska känna att hon förstår och tror på den. Jag vill också använda den världen för att säga något om vårt samhälle idag. Till exempel bedöms människorna i Systemet utifrån sin nyttighet, baserat på prov som testar bland annat intelligens. Det känns inte långt ifrån det samhälle vi själva lever i där du helst ska ha högskoleutbildning för att räknas.

Berätta lite om hur idén till Tredje Principen uppkom?

En av de första scenerna i boken har jag burit med mig sedan jag var tonåring. Jag såg den där gränden, de rasade husen. Några ungdomar som sparkar en kille som ligger på marken. Och sedan en tjej som kliver fram, börjar prata med gänget som om hon känner dem, och räddar killens liv. Hela tiden kände jag att hon inte var den hon utgav sig för att vara, men jag kom inte på hur allt hängde ihop.

För några år sedan letade jag efter ett nytt projekt att börja skriva på, och då dök den här scenen upp igen. Och den hade med sig mer av en historia. Långsamt byggdes världen som är Systemet upp. Ava, Levi och Leymah trädde fram och jag förstod att jag skulle skriva en slags annorlunda road trip.

Testläsare, vad är det man ska söka efter för kvalitéer när man önskar sig en testläsare?

Jag jobbar med många jättebra testläsare och för mig finns det två kategorier, dels folk som skriver själva och har egna tankar om hur en bra historia är uppbyggd, hur naturlig dialog låter och annat som jag behöver ha hjälp med. Att använda sådana testläsare kan ibland vara lika bra som att ta in en lektör. Eftersom jag skriver för ungdomar vill jag också gärna ha yngre testläsare. De kommer in senare i projektet, och visar när tempot är för lågt, om det är något som måste förklaras mer eller om jag har missat något. Det är en fördel om de gillar att läsa i genren, men inget krav. Jag har haft både killar och tjejer som testläsare, och det tycker jag är viktigt, eftersom jag vill att Tredje principen ska passa så många som möjligt.

Hur mycket låter du testläsarens kommentarer påverka scener där du som författare är jättenöjd men testläsaren bara har negativ kritik?

Mina testläsares ord är lag! Allvarligt har det bara hänt en gång att någon av dem har haft något större problem med texten som jag inte hållit med om. Den gången var jag tvungen att gå med mitt eget hjärta. Annars är det så att när de lyfter något, då ser jag alltid att det inte håller måttet. Hur jag ska fixa det är inte alltid så tydligt, och det kan kännas både tungt och motigt. Men när jag har ordnat det så blir det ändå alltid mycket bättre än originalet.

Jag har väldigt stränga testläsare, och både i arbetet med Tredje principen och uppföljaren har jag arbetat om massor efter de olika testläsningsomgångarna. Det är en jätterolig teknik, för på ett sätt känns det som om jag jobbar med ett lag. Jag behöver inte fixa allt med texten själv, på första försöket. Tillsammans gör vi texten bättre. De genom att peka på det som inte funkar och bolla idéer med mig, och jag genom att vara helt öppen för deras tankar och inte ge mig förrän texten verkligen är så bra som den kan bli.

Bild lånad från Annorlundaförlag.se

Vad är det bästa med att ge ut via eget förlag?

Att jag får driva varje steg i processen själv. Att ta fram omslaget tillsammans med Jesper Holm var till exempel jätteroligt, och att jag får bestämma vilken typ av marknadsföring som ska göras för boken. Hela tiden tänker jag att jag ska göra de olika delarna lika bra som ett etablerat förlag, eller bättre. Ibland lyckas det, ibland inte. Just formgivningen tycker jag att vi lyckades väldigt bra med.

Jag säger vi för vi är ju ett litet gäng som arbetar tillsammans med att ta fram boken. Det är nog det allra bästa, att mitt egna förlag betyder att jag får bestämma och själv påverka hur framgångsrik boken ska bli, men att jag inte behöver göra det ensam. I processen har jag hittat massor av underbara människor som jag tycker så mycket om att arbeta med.

Och slutligen vilken av karaktärerna i Tredje Principen är mest lik dig?

Det finns lite av mig i alla tre huvudpersonerna, tänker jag. Men ett drag som jag lånat ut är Avas orubbliga lojalitet, och hur hon kräver samma lojalitet av alla omkring sig. Jag identifierar mig mycket med de problem som Ava ställs inför när resan blir mer och mer krävande.

Leymahs förmåga att dra igång små föreläsningar om nästan vad som helst är också något som kommer från mig. Jag är ju inte så smart som hon, men jag brukar ”roa” min omgivning med konstiga fakta om allt möjligt. Hon vill också att alla runt henne ska må bra, även om hon inte alltid vet hur hon ska göra för att det ska bli så. Det är en något som jag också känner igen mig mycket i.

Naturligtvis kommer jag att skriva en recension av boken Tredje principen här på bloggen så håll utkik efter den men tillsvidare kan du kika in på en blogg som Anna skriver tillsammans med två andra författarinnor som också heter Anna i förnamn, Anna skriver under

overandout

Föregående inlägg
Nästa inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Anna skriver under | Intervju hos bloggkollega

Tack för att du skriver en kommentar.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.